1,205 بازدید
حقوق مهندسی ایران

برای دریافت فایل PDF کلیه جلسات بصورت یکجا به واتسآپ 09900992534 درخواست ارسال کنید

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه پنجاه و نه 59

بازخوانی پرونده فلوی مغناطیسی و شرح مسئولیت ناظر برق و هماهنگ کننده در آن ، شرح مسئولیت های مشترک ناظرین با مسئولین ایمنی ( HSE ) ، تفکیک مسئولیت های ناظرین پنجگانه در موارد وقوع حوادث ساختمانی

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

در ابتدای این جلسه به بازخوانی پرونده­ای می­پردازیم که مربوط به مهندسین ناظر تاسیسات برقی بوده و مسئولیت ناظر هماهنگ کننده را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

بازخوانی پرونده فلوی مغناطیسی: محکومیت مهندس ناظر تاسیسات برقی و هماهنگ کننده به علت عدم توجه به موارد ایمنی در زمان تجهیز کارگاه

در یکی از مناطق غرب تهران در سال 1392 مالک ساختمانی اقدام به دریافت پروانه ساختمانی با سطح اشغال 900 متر مربع و عمق گودبرداری 15 متر می­کند

ساختمان چهار ناظره و ناظر عمران، هماهنگ کنندة ناظرین بود. پس از اتمام عملیات گودبرداری و قبل از احداث فونداسیون، سازنده که همان مالک ساختمان بود تصمیم می­گیرد دستگاه تاور کرینی در محل گود نصب کند. بنابراین فونداسیون دستگاه را در کنج شمال غربی زمین احداث می­نماید.

 

  • تاورکرین نصب شده دارای بوم 18 متری بود. ساختمان مجری ذیصلاح مندرج در پروانه ساختمانی نیز داشت و قراردادی بین مالک و مجری منعقد شده بود اما این مجری هیچ دخالتی در امر ساخت و ساز نداشت (مجری صوری).

گزارشات مرحله­ای ساختمان که توسط ناظر هماهنگ کننده تهیه شده بود شامل دو گزارش بدون خلاف، یکی در حین خاکبرداری و دیگری در زمان نصب تاورکرین بود. ناظرین تاسیسات برقی و مکانیکی نیز به تصور اشتباهِ بسیاری از ناظرین، گمان می­کردند مسئولیتشان از زمان مرحله سفتکاری شروع می­شود اما همانطور که بارها تاکید کرده­ایم مسئولیت تمام ناظرین از زمان صدور پروانه ساختمانی آغاز می­گردد.

دکل کابل برق فشار قوی با فاصله 28 متر در کنج شمال غربی زمین وجود داشت. جدولی برای حریم دکل­های برق متناسب با ولتاژ و جریان برق عبوری از آن توسط اداره برق ارائه شده که به تائید هیات دولت نیز رسیده است. در این جدول حریم دکل برق مذکور 25 متر ذکر شده بود در نتیجه ساختمان در حریم دکل قرار نداشت و به همین دلیل شهرداری با استعلام از اداره برق، نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام کرده بود اما بوم دستگاه تاورکرین در حین چرخشِ دستگاه، در حریم دکل برق قرار می­گرفت و در فاصله­ای کمتر از حدود 6 الی 7 متری کابل­های برق عبور می­کرد.

 

  • در ماهِ اول از شروع عملیات ساختمانی هیچ حادثه­ای اتفاق نیفتاد و تاورکرین میلگردهای مورد نیاز ساختمان را در محل فونداسیون جابجا می­کرد اما روزی بین بوم تاورکرین و کابل برق فشار قوی، فلوی مغناطیسی با شدت جریان بالا ایجاد می­شود و جریان از طریق بدنه تاورکرین به آرماتورهای بسته شده فونداسیون منتقل می­شود. اپراتور تاورکرین در جا فوت می­کند و شش کارگر آرماتوربند نیز بطور وحشتناکی جان خود را از دست می­دهند.

خسارت جانی ایجاد شده (دیه 7 نفر مرد) بسیار سنگین بود. پرونده در سال 1392 به دادسرای کیفری ارجاع شد و یک نفر کارشناس دادگستری و سپس هیات کارشناسی سه نفره در رشته برق قدرت برای بررسی موضوع انتخاب شدند.

  • در نظریه هیات کارشناسی سه نفره که منجر به رای نیز شد، دلایل ایجاد فلوی مغناطیسی چهار عامل اعلام گردید: 1) دمای محیط 2) رطوبت 3) ولتاژ و شدت جریان 4) زاویه قرارگیری دکل با با بازوی تاورکرین.

این چهار عامل در شرایط خاصی باعث ایجاد …

….

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up