برای تهیه پک دوره جامع همراهPDFبه تلگرام 09900992534 یا ای دی https://t.me/team_center_support پیام بدید

1,962 بازدید
حقوق مهندسی ایران

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه شانزده 16

موارد کنترلی در نظارت بر اجرای اسکلت ها و سقف ها

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی
  • در بحث نا تمام جلسات قبل که در رابطه با گزارشات مربوط به اسکلت فلزی، اسکلت بتنی، فونداسیون و اشاراتی به بحث گزارش نویسی سقفها و آزمایشات بود، به ادامه بحث می پردازیم. البته در سفر اول صرفا به غشایی ترین و سطحی ترین مطالب در رابطه با نظارت اشاره خواهد شد و  چهار ژرفای دیگر برای بحث نظارت باقی مانده است که عمیقا در سفرهای بعدی به آن پرداخته خواهد شد. بنابراین مهندسین با پیشبرد جلسات، آهسته آهسته با مفاهیم عمقی و عظمت حجم حقوقی نظارت، اجرا و طراحی آشنا خواهند شد. در حقیقت مهندسین عزیز با به پایان رساندن مطالبی که در کلیه جلسات حقوق مهندسی ذکر خواهد شد شخصیتی متفاوت به لحاظ حرفه ای و حقوقی و همچنین تکنیکهای اخلافی در جامعه مهندسی خواهند داشت.
  • در ادامه بحث گزارش نویسی همانطور که قبلا نیز اشاره شد در اسکلت فلزی و بتنی کنترل عرض راه پله از بیرون آمدگیها و یا شانه گیر به شانه گیر می باشد. البته در اسکلت فلزی عملا شانه گیری وجود ندارد. اما در اسکلت بتنی در تراز سقف طبقات یک سری تیرهای بتنی در راه پله به صورت بیرون آمدگی وجود دارد که به آن شانه گیر گفته می شود. مهندس ناظر در این مرحله بهتر است که با مهندس محاسب مکاتبه کرده و به لحاظ اجرایی از وی در خواست نماید که ابعاد تیر را کوچکتر نماید تا این پیش آمدگی حذف شود. بعضی از مهندسین ناظر که خود محاسب می باشند ممکن است با ایجاد مقطع معادل و کنترل ابعاد، این مشکل را برطرف نمایند. اگر در نقشه معماری عرض راه پله 2.40 متر باشد بعد از اطلاع از نظر کارفرما در رابطه با مصالح مصرفی در راه پله بطور مثال “سنگ”، میبایست 5 سانتیمتر در هر طرفِ شانه گیر برای سنگ و دوغاب پشت آن در نظر گرفته شود. اگر کارفرما مصالح دیگری غیر از سنگ را برای راه پله مثلا سرامیک و یا نقاشی در نظر دارد فاصله ای کمتر از 5 سانتیمتر در هر صورت لحاظ می شود.

در اسکلت بتنی چهار ستون، در چهار طرف راه پله داریم که بصورت لغاز از چهار گوشه راه پله بیرون خواهد آمد که این برون آمدگی طبق ضوابط شهرسازی در ابعاد راه پله تاثیر چندانی ندارد. یعنی موقع مترکشیِ طول و عرض راه پله، بیرون آمدگی ستونهای راه پله را در مترکشی لحاظ نمی کنند و از آن صرفنظر می شود. اگر احیانا مامور بازدید ناحیه ای به این چهار ستون گوشه راه پله ایراد وارد کرد مهندس ناظر می تواند با استناد به اینکه در کتاب ملاک عمل که کتابِ چهار جلدی مفصلی است و صراحتا این نکته ذکر شده است، مالک را راهنمایی کرده که با مراجعه به بازرسی فنی شهرداری نسبت به ایراد نابجای مامور بازدید موضوع را مطرح و اعتراض نماید. چرا که رویه بازرسی و کنترل فنی  شهرداری ثابت کرده است که نهایتا با اعتراض، چنین موردی در کمیسیون داخلی بخشوده خواهد شد.

موضوع بعدی طول راه پله و بحث لابی است. همانطور که می دانیم تا زمانی که تیغه چینی انجام نشده است نمی توان طول راه پله را بر خلاف عرض راه پله گزارش کرد.

….

 مجموعه پرسش و پاسخ های تخصصی مهندسی و حقوقی را در چراجویی بخوانید >> کلیک کنید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up