دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد
جلسه صد و بیست و شش 126
بررسی خسارت های جانی و مالی ناشی از عدم رعایت ضوابط و آیین نامه های مربوط به رشته ترافیک با بازخوانی پنج پرونده ، بیان برخی روش های مهارتی در دفاع از متهم توسط وکلای حرفه ای در پرونده های جزایی با بازخوانی پرونده ، شرح ضمان جریره و رابطه فقهی آن با قانون عمومی بیمه
خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی
در این جلسه قصد داریم بنا به پیشنهاد همکاران و دوستان؛ درخصوص مسائل مربوط به مسئولیت رشته ترافیک صحبت کنیم که با بازخوانی 5 پرونده آنها را تشریح خواهیم کرد . در رابطه با رشته شهرسازی پرونده خاصی وجود ندارد اما در خصوص رشته ترافیک به وفور پرونده وجود دارد که در این موارد بیشتر شهرداری ها و اداره راه و شهرسازی ها درگیر می باشند و محکومیت شامل حالشان شده است .دررشته ترافیک یک سری آیین نامه ها و ضوابطی وجود دارند که مربوط به طراحی مسیر و راهسازی میشوند شامل شعاع قوس ها و منشور دید و عرض شانه های خاکی و غیره…….
در مواقعی که افسر و کارشناس تصادفات اقدام به تهیه کروکی تصادف می کند ؛در صورتی که در این خصوص اعتراضی وجود داشته باشد؛ لازم است که نام و نام خانوادگی افسر مربوطه به همراه خیابان محل حادثه و کروکی ونام منطقه شهرداری که حادثه در آن خیابان اتفاق افتاده را یادداشت کنید و با مراجعه به دادگاه عمومی می توان ازافسر کارشناس و شهرداری همان منطقه شکایت کنید و نسبت به کروکی ترسیم شده معترض شوید و حتی درخواست کارشناس سه نفره و با بیشتر نمائید تا نظریه این کارشناسان هم اعلام شود .بنابراین یادآور می شویم که کروکی اولیه که توسط افسر و کارشناس تهیه می شود به راحتی قابل اعتراض می باشد .
اما اگر در حادثه ای جراحت جسمی وارد شود و کروکی مورد تائید شما نباشد و به آن معترض هستید باید به دادسرای کیفری مراجعه نمائید؛ اما اگرخسارات به صورت مالی باشد باید به دادگاه عمومی مراجعه نمائید .
بازخوانی پرونده اول در خصوص رشته ترافیک
این پرونده مربوط به سال 1387 در جاده ساوه به سلفچکان می باشد همانطوری که عرض کردیم وجود شانه خاکی جزء الزامات جسم راه می باشد به طوری که هر خودرویی که خواست؛ بتواند وارد شانه خاکی شود . یک دستگاه مینی بوس در مسیر این جاده به دلیل نبودن شانه خاکی چپ کرده و واژگون شد و در این حادثه 12 نفر از سرنشینان جان خود را از دست دادند. در این حادثه رانند زنده ماند و از دست اداره راه و شهرسازی شکایت کرد و 50% خسارات جانی و مالی طبق نظر کارشناس سه نفره و به دلیل نداشتن شانه خاکی جاده ؛ بر عهده این اداره افتاد.
بازخوانی پرونده دوم
در سال 1386 در قسمت جنوب اتوبان آزادگان ؛ شهرداری منطقه تصمیم به اصلاح یکی از مسیر های فرعی دوطرفه در این محدوده میگیرد . این مسیر فرعی دو طرفه به طور موقت برای تعمیرات و بازسازی بدون نصب علائم هشدار دهنده و راهنمایی و رانندگی به مسیر یک طرفه تبدیل می شود . در یک شب راکب موتور سواری که پسر 12 ساله اش هم پشتش نشسته بود با یک اتومبیلی شاخ به شاخ تصادف می کند و پسر 12 ساله اش فوت میکند . بعد از حضور پلیس درمحل ؛ موارد نقص و نبود علائم و تابلو به اطلاع رسانده می شود . در دادسرای کیفری از شهرداری منطقه شکایت میشود و بعد از کارشناسی سه نفره 50% دیه متوفی بر عهده شهرداری می افتد.
این پرونده مربوط به شکایت از اداره برق میباشد . در اتوبان آزادگان در حدود دو سال قبل ، چراغهای قسمتی از اتوبان به دلایل نامعلومی خاموش میشوند . خودرو 206 با چهار نفر سرنشین، به دلیل تاریکی اتوبان و نبود دید کافی متاسفانه با گاردریل برخورد میکند و چپ میکند که دو نفر از سرنشینان فوت کرده و دو نفر دیگر زخمی می شوند. افسر کارشناس با ترسیم کروکی اعلام می کند که انحراف به چپ خودرو و نبود دید کافی به دلیل خاموش بودن چراغهای اتوبان باعث این تصادف شده است . پرونده به دادسرای کیفری ارجاع می شود و شهرداری منطقه به عنوان مشتکی عنه دردادگاه حاضر می شود و اعلام میکند که خاموش بودن چراغ های اتوبان به شهرداری مرتبط نمی باشد و مربوط به اداره برق بوده و قبلاً شهرداری این موضوع را طی مکاتباتی به اداره برق اخطار داده است.که در نهایت بعد از طی رویه قضایی و نظریه کارشناسان ؛ اداره برق مقصر اعلام شده و 50% از دیه متوفیان به گردن اداره برق افتاد.
بازخوانی پرونده چهارم
این پرونده مربوط به اتوبان نیایش و در سال 1395 اتفاق افتاد. یک دستگاه خودروی BMW به پایه پل عابر پیاده وسط اتوبان برخورد می کند و به دلیل سرعت بالا؛ خودرو آتش میگیرد و هر چهارنفر سرنشینان، فوت میکنند. بازماندگان از شهرداری منطقه ،به دلیل عدم رعایت حداقل فاصله 80سانتیمتری پایه پل با جدول وسط اتوبان در مناطق شهری و نبود گاردریل دراطراف پایه پل و عدم رعایت ضوابط ترافیکی شکایت میکنند . علیهذا دراین حادثه شهرداری منطقه بعد از نظریات کارشناسی و طی مراحل قضایی 50% مقصر اعلام شد.
بازخوانی پرونده پنجم
این پرونده مربوط به رعایت و تامین منشور دید، توسط شهرداری ها برای رانندگان می باشد که باید درحین نصب تابلوها و بیلبورد های تبلیغاتی در اتوبانها در نظر گرفته شوند.این پرونده مربوط به سال 1394 میباشد. در یکی از اتوبانهای تهران رانندۀ خودروی سمند با سرعت زیاد، درحین پیچیدن، به دلیل استقرار نادرست تابلو تبلیغاتی و در نتیجه مسدود بودن زاویه و منشور دید راننده ؛ به جدول برخورد میکند …
….