دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد
جلسه شصت و هفت ۶۷
بازخوانی یک پرونده در اهمیت دادن دستور کار توسط سرپرست کارگاه به پیمانکاران جزء ، یادآوری نحوه گزارش دادن کنترل عرض راه پله در اسکلت بتنی ، نحوه آزادسازی سهمیه مهندسین ناظر در زمان سفتکاری ، نحوه عملکرد ناظر جهت مسکونی کردن پارکینگ و یا گذاشتن کانال کولر در بالکن توسط مالک
خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی
بازخوانی یک پرونده در خصوص صدور دستور کار رئیس کارگاه به پیمانکاران جزء
حادثه مربوط به سال 1390 دریک کارگاه ساختمانی با اسکلت فلزی و با کارفرمای دولتی و مربوط به نظام فنی و اجرایی، در محدوده میدان ونک می باشد ؛ و مهندس مشاورهم به عنوان نماینده کارفرما و نظارت مقیم درکارگاه حضور داشت.پیمانکار بعد از برنده شدن در مناقصه اقدام به تجهیز کارگاه می نماید و حدود 16متر گودبرداری را انجام میدهدو فونداسیون اجرا می شود و اسکلت سازه در کارگاهی دیگر در محدوده شهرصنعتی ساوه ساخته میشود و سپس به محل حمل شده و برای نصب ستون آماده میشود .
جرثقیل در بالای گود و همچنین کامیون حامل ستون های پیش ساخته، در محل آماده می شوند تا ستونهایی به وزن حدود 15 تن را پرپا کنند .در همان ابتدای کار سرپرست کارگاه به راننده جرثقیل شفاهاً تذکر می دهد که جاگیری جرثقیل مناسب نمی باشد . و امکان چپ شدن جرثقیل و سقوط به داخل گود وجود دارد. اما راننده جرثقیل به گفته های ر ئیس کارگاه توجهی نمی کند .
- در این خصوص بین راننده جرثقیل و رئیس کارگاه بحث بالا می گیرد و درخصوص جاگیری بد جرثقیل رئیس کارگاه معترض می شود . ومتاسفانه راننده زیر بار این موضوع نمیرود. لازم به ذکر است که در اینجا لازم بود رئیس کارگاه بلافاصله یک دستور کارکتبی به راننده جرثقیل میداد و درآن نامه، جاگیری بد جرثقیل را تذکر میداد و مسئولیت را به پای راننده می انداخت و لی اینکار را نکرد .متاسفانه با بلند کردن اولین ستون که مربوط به منتهی علیه زمین بود ؛ جرثقیل به داخل گود سقوط می کند .
بعد از این ماجرا صاحب جرثقیل و راننده در دادگاه حقوقی طرح شکایت می کنند .متاسفانه رئیس کارگاه در جلسه کارشناسی یک نفره حضور پیدا نمی کند و راننده جرثقیل با ادعای دروغ ، عنوان می نماید که به دستور رئیس کارگاه در این محل مستقر شدم.براساس همین ادعای دروغ ، کارشناس یک نفره 70% رئیس کارگاه و 30% هم راننده را مقصر اعلام می کند .رئیس کارگاه به این حکم اعتراض می نماید و پرونده به کارشناسی سه نفره ارجاع داده می شود .
- در کاشناسی سه نفره به اتفاق، هر سه کارشناس عقیده داشتند که اگر رئیس کارگاه دستور کار کتبی به راننده جرثقیل می داد تبرئه می شد.در هر صورت با دفاعیاتی که رئیس کارگاه از خود کرد در کارشناسی سه نفره راننده جرثقیل را 50% و رئیس کارگاه را 30% و مدیر عامل شرکت پیمانکاری را به دلیل عدم مدیریت بر روی کار رئیس کارگاه 10% و ناظر مقیم هم به دلیل عدم صدور دستور کار به موقع و ارائه گزارش 10% تقصیر میدهند.و در سال 1391 حکم قطعی میشود.
- موضوع بعدی در رابطه با ساختمانهای اسکلت بتنی می باشد . مبنای اندازه گیری عرض راه پله، دیوار به دیوار عرض راه پله ها نمی باشد بلکه مبنا ، فاصله تیر بتنی شانه گیر طرفین راه پله می باشد . و مالکین اجازه ندارند عرض تیرهای شانه گیر را از 25سانتیمتر کمتر در نظر بگیرند و مهندس ناظر وظیفه پایش نقشه های سازه را دارد ودر صورت مغایرت باید دستور اصلاح را کتباً به مالک ابلاغ نماید .
موضوع بعدی آزاد سازی سهمیه مهندسین ناظر می باشد .
بر اساس اطلاعیه وزیر محترم وقت راه و شهرسازی در سال 1386 رویه فعلی …
….