دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد
جلسه پنجاه و سه 53
هشدار به ناظرین که اشتباهات نظریه کارشناسان رسمی دادگستری در دادگاه میتواند به راحتی منجر به صدور رای اشتباه شود !! ، طرح شکایت در زمان بهره برداری برای کاهش ابعاد آسانسور بدلیل آنکه برانکارد بر نمی باشد ، شرح چگونگی دادن گواهی پایانکار توسط ناظر بر اساس گروه بندی تخلفات مالک
خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی
در این جلسه پروندهای بحث برانگیز بازخوانی خواهد شد که نشان میدهد مبنای محاکم قضایی در کشور ما صرفاً قانون نیست و نظریههای کارشناسی گاهاً باعث صدور رای اشتباه میشود که اگر به درستی از آن دفاع نشود تبدیل به حکم نهایی خواهد شد.
بازخوانی پرونده : صدور رای بدوی اشتباه و محکومیت ناظر با سهم تقصیر 100 درصد
در سال 1392 ساختمان اسکلت بتنی در خیابان شاپور تهران پایانکار میگیرد. سازنده 400 متر مربع میسازد و خود ساکن آن ساختمان میشود در این پرونده مهندس تک ناظرهای نظارت ساختمان را بر عهده داشت. نقشههای ابتدایی ساختمان، اسکلت فلزی بوده و چون ملک در انتهای کوچهی باریک قرار داشت و اجرای اسکلت فلزی ممکن نبود مالک با مراجعه به مهندس محاسب و اخذ پروانه جدید برای ساختمان اقدام به تغییر نقشه مینماید و این تغییرات توسط مهندس ناظر تایید شده و ساختمان ساخته میشود.
- در سال 1393 مالک بدون مراجعه به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی مستقیما در دادگاه عمومی علیه ناظر شکایت میکند و در دادخواست خود مینویسد: «برای اجرای ساختمان اقدام به تغییر نقشه سازه از فلزی به بتنی شده و در این مدت مهندس ناظر هیچ گونه راهنمایی ارائه نکرده است که این موضوع باعث ایجاد ضرر و زیان بابت تهیه نقشه ها و عملیات اجرایی شده است» ناظر نیز از طرح شکایت توسط مالک مطلع نبود.
در دادگاه، کارشناس رسمی دادگستری ماده 187 یک نفره تعیین میشود و اینچنین نظر میدهد که خسارت 30 میلیون تومانی میبایست توسط ناظر پرداخت گردد و ناظر را 100 درصد مقصر میداند به این دلیل که مهندس ناظر در ابتدای کار عدم امکان اجرای سازه فلزی را به مالک تذکر نداده و به همین دلیل باعث ایجاد تاخیر به مدت 4 ماه در عملیات اجرایی شده است. این نظریه از طریق دادگاه به ناظر ابلاغ میگردد.
در سال 94 ناظر با مراجعه به جناب آقای مهندس میررضوی درخواست مشاوره میکند. توجه گردد که مالک میتوانست از مهندس محاسب طرح شکایت کند نه از مهندس ناظر، توصیه میشود مهندسین محاسب و طراحان معماری زمان مراجعه مالک برای تهیه نقشه و طراحی، در یک برگه بطور رسمی از مالک بخواهند درخواست خود را کتبا مبنی بر اینکه چه نوع سازه ای و با چه شرایط سازه ای یا معماری را خواستارند، اعلام نموده و ذیل درخواست خود را امضاء، اثر انگشت و تاریخ بزنند.
پس از اعتراض ناظر، پرونده به کارشناسی سه نفره ارجاع میشود (حق الزحمه کارشناسی سه نفره توسط ناظر پرداخت شد) در هیات کارشناسی سه نفره ناظر با این استدلال که راهنمایی بابت اجرای اسکلت از وظایف مهندس ناظر نیست و مربوط به مهندس محاسب است، تبرئه می شود.
کارشناس پرونده طی تماس تلفنی اعلام کرده بود که این نظریه را بدلیل درخواستهای مکرر و فشار روانی مالک مطابق میل ایشان ارائه کرده است.
توجه به این نکته ضروری است که ناظر طی مراحل تغییر نقشهها نباید دستور توقف عملیات ساختمانی را صادر کند و اگر تصمیم به اینکار گرفته شد حتما توقف عملیات برای عدم رعایت موارد ایمنی به استناد ماده 7 آیین نامه حفاظتی کارگاههای ساختمانی باشد.
نتیجه دیگری که از بازخوانی این پرونده میتوان گرفت اینست که رویه در محاکم قضایی مبنای قانونی ندارد و ممکن است نظریه یک کارشناس تبدیل به حکمی شود که قانونی نیست.
مهندسین محاسب نیز میبایست پس از درخواست مالک از چگونگی طرح سازه از محل ملک بازدید بعمل آورده تا امکان اجرایی بودن طرح را در نقشه ها لحاظ نمایند.
بازخوانی یک پرونده : طرح شکایت بهره برداران از عوامل سازنده به علت نصب آسانسوری که برانکاردبر نیست و تبرئه مهندس ناظر با توجه به گزارش به موقع در خصوص این موضوع
در سال 1391در شمال تهران ساختمانی 12 طبقه پایانکار خود را اخذ مینماید. ناظر ساختمان هم یک شرکت حقوقی بصورت تک ناظره نظارت ساختمان را برعهده داشت. ابعاد آسانسورها در نقشه 1.6×2.4 متر درج شده بود بنابراین آسانسور برانکاردبر محسوب میشد.(حداقل ابعاد آسانسور برانکاردبر 1.4×2.2 متر است) اما در حین نصب، مالک کابینی به ابعاد داخلی 1.4×1.6 متر نصب میکند و با اخذ رفع خلافی از شهرداری با همین آسانسور پایانکار میگیرد. توجه شود که ناظر در چنین شرایطی نباید پایانکار را تائید نماید تا مالک مجبور شود طبق نقشه های معماری کابین برانکاردبر نصب کرده و تاییدیه آسانسور ارائه کند هرچند که ناظر در این پرونده در مرحله نازک کاری، گزارش تخلف ارسال کرده بود.
در سال 1393 یکی از ساکنین واحدها که در حال نصب کابینت بود از نردبان سقوط کرده و دچار شکستگی کمر میشود طی تماس با اورژانس، امدادگران در محل حاضر شده و پس از آتل بندی اعلام میکنند که برای حمل مصدوم نیاز به برانکارد است اما به علت کوچک بودن ابعاد آسانسور برانکارد درون آن جا نمیگیرد بنابراین تصمیم میگیرند …
….