برای تهیه پک دوره جامع همراهPDFبه تلگرام 09900992534 یا ای دی https://t.me/team_center_support پیام بدید

1,758 بازدید
حقوق مهندسی ایران

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه پنجاه و سه 53

هشدار به ناظرین که اشتباهات نظریه کارشناسان رسمی دادگستری در دادگاه میتواند به راحتی منجر به صدور رای اشتباه شود !! ، طرح شکایت در زمان بهره برداری برای کاهش ابعاد آسانسور بدلیل آنکه برانکارد بر نمی باشد ، شرح چگونگی دادن گواهی پایانکار توسط ناظر بر اساس گروه بندی تخلفات مالک

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

در این جلسه پرونده­ای بحث برانگیز بازخوانی خواهد شد که نشان می­دهد مبنای محاکم قضایی در کشور ما صرفاً قانون نیست و نظریه­های کارشناسی گاهاً باعث صدور رای اشتباه می­شود که اگر به درستی از آن دفاع نشود تبدیل به حکم نهایی خواهد شد.

بازخوانی پرونده : صدور رای بدوی اشتباه و محکومیت ناظر با سهم تقصیر 100 درصد

در سال 1392 ساختمان اسکلت بتنی در خیابان شاپور تهران پایانکار می­گیرد. سازنده 400 متر مربع می­سازد و خود ساکن آن ساختمان می­شود در این پرونده مهندس تک ناظره­ای نظارت ساختمان را بر عهده داشت. نقشه­های ابتدایی ساختمان، اسکلت فلزی بوده و چون ملک در انتهای کوچه­ی باریک قرار داشت و اجرای اسکلت فلزی ممکن نبود مالک با مراجعه به مهندس محاسب و اخذ پروانه جدید برای ساختمان اقدام به تغییر نقشه می­نماید و این تغییرات توسط مهندس ناظر تایید شده و ساختمان ساخته می­شود.

  • در سال 1393 مالک بدون مراجعه به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی مستقیما در دادگاه عمومی علیه ناظر شکایت می­کند و در دادخواست خود می­نویسد: «برای اجرای ساختمان اقدام به تغییر نقشه سازه از فلزی به بتنی شده و در این مدت مهندس ناظر هیچ گونه راهنمایی ارائه نکرده است که این موضوع باعث ایجاد ضرر و زیان بابت تهیه نقشه ها و عملیات اجرایی شده است» ناظر نیز از طرح شکایت توسط مالک مطلع نبود.

در دادگاه، کارشناس رسمی دادگستری ماده 187 یک نفره تعیین می­شود و اینچنین نظر می­دهد که خسارت 30 میلیون تومانی می­بایست توسط ناظر پرداخت گردد و ناظر را 100 درصد مقصر می­داند به این دلیل که مهندس ناظر در ابتدای کار عدم امکان اجرای سازه فلزی را به مالک تذکر نداده و به همین دلیل باعث ایجاد تاخیر به مدت 4 ماه در عملیات اجرایی شده است. این نظریه از طریق دادگاه به ناظر ابلاغ می­گردد.

در سال 94 ناظر با مراجعه به جناب آقای مهندس میررضوی درخواست مشاوره می­کند. توجه گردد که مالک می­توانست از مهندس محاسب طرح شکایت کند نه از مهندس ناظر، توصیه می­شود مهندسین محاسب و طراحان معماری زمان مراجعه مالک برای تهیه نقشه و طراحی، در یک برگه بطور رسمی از مالک بخواهند درخواست خود را کتبا مبنی بر اینکه چه نوع سازه ای و با چه شرایط سازه ای یا معماری را خواستارند، اعلام نموده و ذیل درخواست خود را امضاء، اثر انگشت و تاریخ بزنند.

پس از اعتراض ناظر، پرونده به کارشناسی سه نفره ارجاع می­شود (حق الزحمه کارشناسی سه نفره توسط ناظر پرداخت شد) در هیات کارشناسی سه نفره ناظر با این استدلال که راهنمایی بابت اجرای اسکلت از وظایف مهندس ناظر نیست و مربوط به مهندس محاسب است، تبرئه می شود.

کارشناس پرونده طی تماس تلفنی اعلام کرده بود که این نظریه را بدلیل درخواستهای مکرر و فشار روانی مالک مطابق میل ایشان ارائه کرده است.

توجه به این نکته ضروری است که ناظر طی مراحل تغییر نقشه­ها نباید دستور توقف عملیات ساختمانی را صادر کند و اگر تصمیم به اینکار گرفته شد حتما توقف عملیات برای عدم رعایت موارد ایمنی به استناد ماده 7 آیین نامه حفاظتی کارگاه­های ساختمانی باشد.

نتیجه دیگری که از بازخوانی این پرونده می­توان گرفت اینست که رویه در محاکم قضایی مبنای قانونی ندارد و ممکن است نظریه یک کارشناس تبدیل به حکمی شود که قانونی نیست.

مهندسین محاسب نیز می­بایست پس از درخواست مالک از چگونگی طرح سازه از محل ملک بازدید بعمل آورده تا امکان اجرایی بودن طرح را در نقشه ها لحاظ نمایند.

بازخوانی یک پرونده : طرح شکایت بهره برداران از عوامل سازنده به علت نصب آسانسوری که برانکاردبر نیست و تبرئه مهندس ناظر با توجه به گزارش به موقع در خصوص این موضوع

در سال 1391در شمال تهران ساختمانی 12 طبقه پایانکار خود را اخذ می­نماید. ناظر ساختمان هم یک شرکت حقوقی بصورت تک ناظره نظارت ساختمان را برعهده داشت. ابعاد آسانسورها در نقشه 1.6×2.4 متر درج شده بود بنابراین آسانسور برانکاردبر محسوب می­شد.(حداقل ابعاد آسانسور برانکاردبر 1.4×2.2 متر است) اما در حین نصب، مالک کابینی به ابعاد داخلی 1.4×1.6 متر نصب می­کند و با اخذ رفع خلافی از شهرداری با همین آسانسور پایانکار می­گیرد. توجه شود که ناظر در چنین شرایطی نباید پایانکار را تائید نماید تا مالک مجبور شود طبق نقشه های معماری کابین برانکاردبر نصب کرده و تاییدیه آسانسور ارائه کند هرچند که ناظر در این پرونده در مرحله نازک کاری، گزارش تخلف ارسال کرده بود.

در سال 1393 یکی از ساکنین واحدها که در حال نصب کابینت بود از نردبان سقوط کرده و دچار شکستگی کمر می­شود طی تماس با اورژانس، امدادگران در محل حاضر شده و پس از آتل بندی اعلام می­کنند که برای حمل مصدوم نیاز به برانکارد است اما به علت کوچک بودن ابعاد آسانسور برانکارد درون آن جا نمی­گیرد بنابراین تصمیم می­گیرند …

….

 مجموعه پرسش و پاسخ های تخصصی مهندسی و حقوقی را در چراجویی بخوانید >> کلیک کنید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up