274 بازدید
حقوق مهندسی ایران

برای دریافت فایل PDF کلیه جلسات بصورت یکجا به واتسآپ 09900992534 درخواست ارسال کنید

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه هجده 18

بخش اول از کنترل های مهندسین ناظر در مرحله نازک کاری و انعکاس تخلفات مذکور در گزارشات مرحله ای

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

کنترل مرحله نازک کاری ساختمان به طور خاص بر عهده ناظر معماری است. ناظرین تاسیسات مکانیکی و برقی نیز فعالیت خود را بطور جدی از این مرحله آغاز می کنند اما تاکید می گردد که مسئولیت تمام ناظرین از زمان صدور پروانه ساختمانی است، بطوری که ناظر تاسیسات برقی و مکانیکی می بایست در مرحله تجهیز کارگاه نیز از ملک بازدید بعمل آورند، بعنوان مثال محل قرارگیری کنتور برق یا علمک گاز را بررسی نمایند. همچنین ناظر معماری باید قبل از بتن ریزی فونداسیون مقدار سطح اشغال، جانمایی ستونها، چاله آسانسور و … را کنترل کند و اگر تخلفی مشاهده کرد آنرا به مرجع صدور پروانه گزارش نماید. در صورت حضور ناظر نقشه برداری این وظیفه، برعهده ایشان خواهد بود. در غیر اینصورت فعالیت اصلی ناظر معماری از زمان شروع سفتکاری و نازک کاری است.

سازمان نظام مهندسی استان تهران اخیرا توافق نامه ای با اداره برق و آبفا منعقد کرده است مبنی بر اینکه ناظر برق و مکانیک هم برای ساختمانهای تک ناظره معرفی گردد در این حالت تک ناظر نقش ناظر هماهنگ کننده را بازی خواهد کرد و میبایست با ناظر برق و مکانیک در تعامل باشد که در سفر سوم به تفصیل در مورد آثار و تبعات آنها بحث شد.

 

  • اولین کنترل ناظر در مرحله نازک کاری، کنترل ابعاد راه پله است بنابراین لازم است با فرض اتمام عملیات نازک کاری در قسمت راه پله از جمله اجرای سنگ پلاک یا گچ و یا کاغذ دیواری اقدام به اندازه گیری عرض راه پله شود، بعنوان مثال اگر چنانچه عرض راه پله در نقشه معماری 2.40 متر قید شده این مقدار در عمل نیز رعایت شده باشد البته به شرطی که راه پله فاقد تیر شانه گیر باشد که در غیر اینصورت ملاک اندازه گیری عرض راه پله تیر شانه گیر خواهد بود که در جلسات قبل توضیح داده شده است.

در مورد کنترل طول راه پله با توجه به اینکه تیغه ها اجرا شده است ابعاد لابی و طول راه پله نیز اندازه گیری شده و در صورت مغایرت با نقشه مصوب معماری، علاوه بر گزارش در مرحله سفتکاری می بایست در مرحله نازک کاری نیز گزارش گردد. به این معنی که ابعاد لابی، راه پله، آسانسور و … در صورت کم یا زیاد (مغایرت) بودن میبایست به اطلاع مرجع صدور پروانه برسد. پرونده هایی موجود است که در آن عرض راه پله ساختمانی بیشتر از نقشه مصوب اجرا شده و درنتیجه باعث حذف یک پارکینگ شده و به تبع آن ناظر ساختمان بعلت عدم گزارش، محکومیت اخذ کرده است.

موضوع بعدی کنترل ارتفاع پارکینگ است. از آنجا که اجرای کفسازیها به پایان رسیده ارتفاع تمام شده پیلوت یا پارکینگ را باید از کف تمام شده تا زیر آویز بتنی ملاک اندازه گیری قرار داد. بعنوان مثال اگر چنانچه ارتفاع پیلوت در نقشه معماری 2.40 متر باشد اما کفسازی اجرا نشده باشد، در این حالت دو راه وجود دارد اول اینکه در مرحله سفتکاری ارتفاع پیلوت بدون در نظر گرفتن کفسازی اندازه گیری شود و اگر مغایرت فاحشی ایجاد شده باشد مثلا مقدار ارتفاع پیلوت 2.20 متر باشد لازم است این موضوع در همان مرحله گزارش گردد. حالت دوم اینست که اگر پس اندازه گیری ارتفاع، بدون در نظر گرفتن کفسازی، مقدار 2.40 متر بدست آید، در اینصورت چون هنوز عملا تخلفی صورت نگرفته می توان گزارش را به مرحله نازک کاری موکول کرد و یا اینکه به این شکل گزارش نمود: “با توجه به انکه هنوز کفسازی طبقه همکف انجام نگردیده است و ارتفاع تمام شده پیلوت 2.40 متر می باشد لذا پس از کفسازی، ارتفاع پیلوت کاهش خواهد یافت.” این موضوع را می توان «خلاف ندارد» هم علامت زد اما اگر چنانچه به واسطه همین جمله «خلاف دارد» علامت زده شود این گزارش خوشایند شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی نخواهد بود مگر اینکه تخلفات دیگری ضمیمه گزارش باشد.

  • ارتفاع پارکینگ و همکف، بعد از اتمام کف سازی و در حین نازک کاری باید مشخص گردد، زمانیکه ارتفاع پارکینگ کمتر یا بیشتر از نقشه های مصوب بود باید در موعد گزارش شود. به عنوان مثال اگر در زمان سفتکاری ارتفاع (پارکینگ یا همکف) در نقشه ها 2.40 متر بوده اما وضعیت موجود (در اجرا) 3.60 متر شد (ارتفاع1.10 متر بیشتر شده باشد)، در این حالت احتمال تغییر کاربری وجود دارد که لازم است ناظر این موضوع را در موعد گزارش دهد. و در صورتی که ارتفاع  کل ساختمان نیز افزایش یابد لازم است تائیدیه مهندس محاسب اخذ گردد چراکه بحث ضریب لاغری ستونها مطرح می شود. در صورت افزایش ارتفاع کل ساختمان  علاوه بر گزارش در زمان سفتکاری باید مجددا در نازک کاری نیز گزارش گردد.

بحث بعدی که مطرح می شود جنس (نوع) سنگ هایی است که  در کف اجرا می گردند و کنترل آن بر عهده ناظر معماری و نیز هماهنگ کننده می باشد.

 

 بازخوانی یک پرونده (محکومیت ناظر معماری بعلت عدم توجه به جنس سنگ کف حیاط)

در سال 94 در یکی از مراکز استانها، یک ناظر معماری با مراجعه به جناب مهندس میررضوی موضوعی را به شرح ذیل مطرح کرد

 

در یک ساختمان بتنی که مالک آن 5 سال پیش واحدها را فروخته و واگذار کرده بود، حادثه ای در پائیز سال 93 برای یکی از بهره بردارن رخ می دهد. زمانی که یکی از ساکنین در یک روز بارانی  از درب پارکینگ وارد حیاط شده تا وارد آسانسور شود، از آنجا که  کف حیاط خیس بوده و سنگ کف حیاط، از جنس تراورتن مضرس (تیشه ای)  بود اما باغچه هایی در حیاط به ابعاد 2×1 ساخته شده و سازنده …

….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید