381 بازدید
حقوق مهندسی ایران

برای دریافت فایل PDF کلیه جلسات بصورت یکجا به واتسآپ 09900992534 درخواست ارسال کنید

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه صد و بیست و هفت 127

تعریف اخلاق مهندسی در حقوق مهندسی ، بیان علت دستور توقف ناظرین به ترکیب ( مجموعه ای از دلایل ) عدم رعایت موارد ایمنی برای نواقص فنی ساختمان ، بیان راه حل بمنظور جلوگیری از محکومیت قضایی مهندسین ناظر به دلیل ندادن مجوز شروع بکار بابت عدم حضور مجری ذیصلاح ، شرح رای دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال الزام بکارگیری مجریان ذیصلاح در ساخت ساختمان ها

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

در این جلسه به تعریف اخلاق مهندسی در حقوق مهندسی می پردازیم، خیلی از دوستان به ما خرده گرفته اند که شما اخلاق مهندسی را رعایت نمی کنید و با ارائه روش هایی مثل روش میخ طویله و … به نفع ناظرین؛ راه حل ها و تکنیکهای حقوقی ارائه می دهید که غیر اخلاقی هستند. در این خصوص جلسات و بحث های زیادی با افراد داشتیم که خوشبختانه در تمامی این جلسات با اقامه استدلال در باب تعریف اخلاق، موفق به توجیه آن افراد شدیم.

در این جلسات از دوستان خواستیم تا ابتدا اخلاق را تعریف کنند. فرض کنید بنده فرمانده یک گروهان نظامی هستم. بنده به این گروهان، نظام جمع و رژه را آموزش نداده ام، بعد به آن ها می گویم از جلو نظام بگیرید، اما نمی توانند.از آن ها میخواهم رژه بروند، اما نمی توانند. بعد به آن ها بگویم چون  شما رژه رفتن بلد نیستید؛ باید پوتین های خود را درآورید و روی خارهای بیابان کلاغ پر بروید؛ روی شن های داغ صحرا سینه خیز بروید. در جایی که بنده به این گروهان آموزش رژه نداده ام، آیا می توانم از آن ها انتظار داشته باشم؟ آیا این اخلاق است که ایشان را تنبیه کنم؟ آقایان در جواب ما گفتند “جهل به قانون رافع مسئولیت نیست”. بنده هم توضیح دادم که اخلاق در شرعیات تعریف شده است، شارع مهربان است اخلاق را رعایت می کند؛ فرض کنید شما در ماه مبارک رمضان روزه هستید اما فراموش می کنید و غذا می خورید، چایی می خوریدو یکدفعه یادتان می آید که روزه بوده اید، در این حالت ، افقه (فوق فقیه) می گوید روزه ات صحیح است چون نمی دانستید، زیرا خدا مهربان است و شارع و افقه، اخلاق را رعایت می کنند. اما شما می خواهید با بازی اخلاق و قانون و سفسطه، بگویید که اگر ناظر نمی داند باید زندگی او تباه شود!!!!! ولی ما به عنوان کسی که می خواهد به شخص نا آگاه کمک کند؛ به او راهکارهای حقوقی ارائه می دهیم. اینکه می گویند “جهل به قانون رافع مسئولیت نیست” یک موضوع حقوقی است که همه باید قانون را بدانند؛ اما در اینجا اخلاق رعایت نمیشود.

بین اخلاق و قانون فاصله زیاد است، بین عدالت و قانون نیز فرسنگ ها فاصله است، عدالت یک موضوع مقدس است.

  • در فلسفۀ قانون آمده است که هدف قانون رسیدن به عدالت و اخلاق است. پیرزن مستأجر هفتاد و پنج ساله ای که مدیر آپارتمان بود به دلیل مرگ نظافتچی، محکوم به پرداخت 90% از دیه شد و به دلیل نداشتن وثیقه روانه زندان شد. وقتی پیرزن به این حکم معترض می شود قاضی می گوید شما باید وظایف مدیر آپارتمان را می دانستید. اما ما می گوییم اخلاق این است که ابتدا آموزش بدهید و بعد بازخواست کنید.

مثال زدند زمانی که حضرت مسلم ابن عقیل به منزل هانی رفت، هانی به او گفت پشت پرده با شمشیر برهنه منتظر و آماده باش تا وقتی ابن زیاد آمد و من گفتم تشنه هستم تو از پرده بیرون بیا و او را بکش. ابن زیاد هم بدون سلاح به دیدن هانی آمده بود، چند بار هانی می گوید تشنه ام ؛ اما مسلم ابن عقیل بیرون نیامد، بعداً هانی از او می پرسد چرا وقتی گفتم تشنه هستم بیرون نیامدی؟! ایشان پاسخ می دهند که اخلاق را رعایت کردم! اما هر کس به اندازه ظرفیت خودش می تواند اخلاق را رعایت کند . ما در حد مسلم ابن عقیل نیستیم و اگر کسی آشکارا به ما ظلم کند ساکت  نمی نشینیم، بنابراین اگر کسی بخواهد به ناظرین ظلم کند و از جهل ایشان سو استفاده کند ما برخورد می کنیم. این دو موضوع با هم خیلی فرق دارند و ظرفیت روحی ما با بزرگان متفاوت است . کسانی که به بهانه اخلاق مهندسی چوب لای چرخ مباحث حقوق مهندسی ما می کنند جوابشان را می دهیم.

مهندسان که ژنتیکی و غریزی عالم به قانون نیستند، این مباحث باید ابتدا آموزش داده شوند ؛ و یادمان باشد خدا نیز با آدم مکار مکر می کند ” وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ “،  اگر کسی به شما مکر کرد شما نیز مکر کنید . حضرت علی (ع) می فرمایند “غرور با آدم متکبر عین تواضع است”، و در قرآن مجید داریم که “مکر با آدم مکار عین صداقت است” ؛ وقتی مالکی به ناظر می گوید خودم عواقب این تخلف را بر عهده می گیرم و از او می خواهد تخلف را گزارش نکند، اما همین شخص در محاکم قضایی از ناظر به همین دلیل شکایت می کند، در این شرایط شما انتظار دارید من به ناظرین تکنیک حقوقی آموزش ندهم !؟

در رابطه با بحث اخلاق مهندسی موضوعی را خدمت شما تقدیم می کنم که بسیار مهم است .

  • قاعده میخ طویله را برای مواقعی ذکر کردیم که بعنوان مثال مالک با کتمان آغاز عملیات و با دروغ، عملیات ساختمانی را از ناظر پنهان می کند و ناظر پس از مدتی متوجه می شود که ساختمان تا مرحله نازک کاری پیش رفته است، در حالیکه به دلیل عدم اطلاع از شروع عملیات، هیچگونه بازدیدی نداشته و گزارشی نیز ارائه نداده است؛ در چنین شرایطی ناظرین در شورای انتظامی و مراجع قضایی با مشکلات فراوانی رو به رو خواهند شد.لذا قانون میخ طویله را به ایشان پیشنهاد دادیم تا در صورتی که مالک به ناظر مکر کرد ناظر نیز بتواند با این شیوه حقوقی عکس العمل درستی داشته باشد.

در ادامه این جلسه میخواهیم در رابطه با دستور توقف بحث کنیم و در این خصوص نیز پرونده ای را بازخوانی خواهیم کرد.

طبق ماده 7 آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی مهندس ناظر فقط برای عدم رعایت موارد ایمنی در حین کار می توانند دستور توقف در تمام جبهه های کاری را بدهد.

ناظر در خصوص نواقص فنی نمی تواند دستور توقف بدهد و تنها می بایست ضعف و ایراد فنی را به مرجع صدور پروانه گزارش دهد و از شهرداری بخواهد مالک را ملزم به رفع نقص کند، زیرا در هیچ جایی از مقررات ملی و در هیچ آئین نامه ای نیامده …

….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید