342 بازدید
حقوق مهندسی ایران

برای دریافت فایل PDF کلیه جلسات بصورت یکجا به واتسآپ 09900992534 درخواست ارسال کنید

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه صد و دوازده 112

لزوم توجه مهندسین ناظر سازه به کنترل جوش های اتصالات نبشی کشی های شاسی آسانسورها با بازخوانی یک پرونده واقعی ، نحوه اجرای دال بتنی زیر موتور آسانسورها با بازخوانی پرونده سقوط موزاییک از زیر دال بتنی

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

همانگونه که از سرفصل این جلسه مشخص است بحث این جلسه در خصوص کنترل جوشهای اتصالات مربوط به نبشی کشی های شاسی آسانسور ها می باشد ،که لازم است در ابتدای جلسه به این نکته اشاره شود که کنترل نکات فنی و اجرایی نبشی های اسکلت آسانسور ها و کنترل آرماتور بندی و قالب بندی دال بتنی زیر موتور آسانسور ها بر عهده مهندسین ناظر سازه می باشد.اگر دقت کرده باشید کابین آسانسورها بر روی یک سری ریل هایی در حرکت است که این ریل ها به یک سری ناودانی ،پیچ و مهره میشوند که این ناودانی ها هم به نبشی های نمره 12 که ستونهای اصلی اسکلت آسانسور و یا همان شاسی ها هستند ،توسط جوش متصل می شوند . نحوه اتصال شاسی اسکلت آسانسور به اسکلت اصلی ساختمان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.تراز بودن این نبشی ها و جوشکاری و اتصالات آنها بسیار پر اهمیت است چرا که یکی از فاکتور های تایید استاندار آسانسور می باشد.متاسفانه شرکت های پیمانکاری اجرای آسانسور؛ توجهی به این گونه مسائل فنی ندارند و این مهندس ناظر سازه است که باید این موارد را با دقت کنترل نماید.زیرا اکثر جوشکاران اسکلت آسانسور افراد بی تجربه ای در امر جوشکاری می باشند. در اسکلت های بتنی و موقع اجرای سقف ها، باید قبل از بتن ریزی سقف، مطابق نقشه های سازه ، صفحاتی فولادی به شکل بیس پلیت که توسط بولت رزوه شده و پیچ و مهره، داخل بتن سقف به صورت انتظار تعبیه شوند؛ تا در حین اجرای شاسی آسانسور ؛ نبشی های اسکلت توسط ساپورت به این صفحات که باید تراز هم باشند جوش شوند.نکته بسیار مهمی که در این صفحات وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید آرماتور به صورت جوشکاری و به شکل شاخک از زیر به این صفحات متصل شوند و این غیر قابل قبول است زیرا نیروهای لرزشی و دینامیکی که در حین رفت و آمد آسانسور به شاسی وارد میشود به این صفحات منتقل شده و اگر از جوش استفاده شده باشد به مرور زمان باعث شکستن جوش ها خواهد شد پس توصیه میشود که برای نصب این صفحات حتماً به روش سوراخکاری و نصب بولت رزوه شده و پیچ و مهره اقدام شود.

لازم است به استحضار برسد که اداره استاندارد چهار فقره تائیدیه را بر عهده مهندسین ناظر ساختمان گذاشته است :

  1. تائیدیه چاه ارت که بر عهده ناظر برق و ناظر هماهنگ کننده میباشد.
  2. تائیدیه دال بتنی، که موتور آسانسور بر روی آن قرار میگیرد و بر عهده ناظر سازه و هماهنگ کننده می باشد.
  3. تائیدیه جوش های شاسی آسانسور که برعهده ناظر سازه و هماهنگ کننده می باشد.
  4. تائیدیه قلاب بالای سر موتور آسانسور که به زیر سقف خرپشته و در حین بتن ریزی تعبیه می گردد وکنترل آن بر عهده ناظر سازه و هماهنگ کننده می باشد.

شرکت های آسانسوری در خصوص جوشکاری شاسی آسانسورها به نوعی از خود سلب مسئولیت میکنند و تا حدودی در این زمینه هم موفق شده اند. بنابراین کنترل جوشکاری های شاسی آسانسور و نحوه اتصال نبشی ها به هم دیگر جزء وظایف ناظرین سازه می باشد. حال در این خصوص پرونده ای را بازخوانی خواهیم کرد.

بازخوانی پرونده اول

در سال 1386 در منطقه گیشای تهران یک ساختمان 4طبقة 8 واحدی  با اسکلت بتنی پایان کار میگیرد.در مرحله سفتکاری، سازنده بایک شرکت آسانسوری در خصوص اجرای آسانسور قراردادی منعقد میکند.ورق هایی که برای اتصال نبشی های اسکلت آسانسور به سازه تعبیه شده بود ، توسط شاخک و میلگرد و جوش در بتن سقف جاگذاری شده بود؛و متاسفانه مهندس ناظر سازه به نحوه این اتصالات و کیفیت جوشکاریها توجهی نکرده بود.همانطور که توضیح دادیم شاسی آسانسور برای اینکه اتاقک بتواند درست و ایمن بالا و پایین کند، باید کاملاً شاقول باشد و درزیر اتاقک آسانسور هم دو عدد ترمز که به پاراشوت معروف است وجود دارد تا در مواقعی که به هر دلیلی آسانسور سقوط نماید این پاراشوتها اجازه نمی دهد که اتاقک آسانسور با شدت، شتاب ثقل زمین، سقوط کند و به نوعی می توان گفت که همانند ترمز عمل می کند.

به هرحال بعدازاتمام آسانسور و تکمیل آن ، اداره استاندارد برگه تعهدی را که شامل تائید 4 مورد گفته شده در صفحه قبل بود، را به مالک می دهد تا توسط مهندس ناظر مهر و امضاء و تائید شود.مهندس ناظر تک ناظره هم این برگه را مهروامضاء و تائید کرده و بدین صورت تائیدیه استاندارد آسانسور صادرمیگردد و مالک به استناد آن؛ پایانکارش را میگیرد و اقدام به فورش واحد ها میکندو بهره بردارکنندگان در این ساختمان ساکن میشوند.

  • بعد از اسکان بهره بردارکنندگان در ساختمان؛ تا حدود 3سال از این آسانسور استفاده می شود.گیربکس موتورآسانسور ازنوع روغنی بود و ظاهراً نشتی هم میداده است و هیچ شرکتی هم به طور ثابت با این آپارتمان قرارداد خدمات و بازدید منعقد نکرده بود و هر بار اگر مشکلی پیش می آمد ؛ تعمیرکار متفرقه ای برای بازدید اقدام میکرد.یکی از وظایف مدیر آپارتمان این است که برای بازدید های ماهانه و …

….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید