1,214 بازدید
حقوق مهندسی ایران

برای دریافت فایل PDF کلیه جلسات بصورت یکجا به واتسآپ 09900992534 درخواست ارسال کنید

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه هفتاد و پنج ۷۵

نحوه انجام فسخ مبایعه نامه ، شرح وجه التزام ناشی از عدم انجام تعهدات ، شرح انواع شروط ضمن عقد

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

درادامه جلسه قبل و بحث مبایعه نامه و در تکمیل آن خواهیم گفت بعد از اینکه مقرر گردید پرداخت های ثَمن معامله به صورت نقدی انجام گردد و همچنین الزام نوشتن جمله مهم و حیاتی ” کافه خیارات….. لازم است که در ادامه این جمله ؛ یک جمله تکمیلی دیگر هم به آن اضافه گردد:

کافه خیارات منجمله خیار غَبن ، ولو فاحش ، منهای خیار عدم پرداخت ثَمن معامله و خیار تدلیس از طرفین ساقط گردیده است.

چنانچه خریدار هریک از ثَمن های معامله را در موعد مقرر پرداخت ننماید، بیع شرط انجام نشده و قرارداد منفسخ می گردد.

موکداً لازم است که به جای کلمه فسخ از کلمه منفسخ استفاده گردد.چرا؟به این دلیل ؛ وقتی که از کلمه فسخ استفاده گردد؛ فقط قاضی می تواند در خصوص قابلیت فسخ قرارداد نظر بدهد و نیاز به رای دادگاه وطی مراحل قانونی دادرسی دارد؛ اما وقتی که از کلمه منفسخ استفاده می شود یعنی اینکه به خودی خود و اتوماتیک قرارداد فسخ می شود و نیازی به رای و تشخیص قاضی ندارد.پس تفاوت این دو کلمه را باید در نظر گرفت.

مجدداً نکته قابل توجه دیگری که لازم است در جمله بالا دقت شود نوشتن ” بیع شرط انجام نشده ” : میباشد.باید دقت شود که این دو کلمه مبادا عمدی و یا سهوی با هم جابجا شوند یعنی نوشتن جمله ” شرط بیع انجام نشده است ” اشتباه بوده و فسخ آن مبایعه نامه، گرفتاری دارد.

  • جمله مهم دیگری که در ادامه جمله ” کافه خیارات … باید نوشته شود بحث در خصوص پرداخت وجه التزام می باشد . پس خواهیم داشت:

کافه خیارات منجمله خیارغَبن ، ولوفاحش، منهای خیار عدم پرداخت ثَمن معامله و خیارتدلیس، ازطرفین ساقط گردیده است .چنانچه خریدار هریک از ثَمن های معامله را در موعد مقرر پرداخت ننماید، بیع شرط انجام نشده و قرارداد منفسخ می گردد و خریدار میبایستی مبلغ A ریال وجه التزام بابت عدم انجام تعهدات، به ازای هر روزتاخیر در پرداخت هریک از ثَمن های معامله در موعد مقرر، به فروشنده پرداخت نمایدودرصورت عدم فسخ قرارداد ، وجه التزام بدل از اصل تعهد نمی باشد .

لازم به توضیح است که مبلغ A ریال وجه التزام، می تواند مقطوع بوده و یا  به صورت روزانه باشد ؛که توصیه میگردد مبلغ وجه التزام به صورت روزانه تعیین گردد.

نکته قابل توجه دیگری در خصوص کلمه ترکیبی وجه التزام وجود دارد و آن این است که نباید به هیچ عنوان به جای این کلمه ،  از کلماتی مانند خسارت و یا دیرکرد و یا جریمه استفاده کرد چون در این صورت برای تعیین خسارت نیاز به رای قاضی و نظریه کارشناسی وجود دارد که در اغلب موارد یا به نتیجه نمی رسد و یا  مبلغ آن کمتر از مبلغ وجه التزام می باشد. اما اگر از کلمه وجه التزام استفاده شود مبلغ آن هر مقداری هم باشد قاضی دیگر نمی تواند در برابر آن نظری بدهد و باید پرداخت گردد.

در ادامه مباحث فوق و بعد از نوشتن جمله طلایی ” کافه خیارات… “ و همچنین تعیین نحوه پرداخت نقدی ثَمن معامله ؛ می خواهیم بدانیم که درموعد پرداخت هر یک از ثَمن های معامله در صورتی که خریدار نسبت به پرداخت آن کوتاهی کرد و یا پرداخت را به تعویق انداخت چه باید کرد ؟

در اینصورت لازم است به محض اینکه هر یک از پرداخت های ثَمن معامله به تعویق افتاد …

….

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up