برای تهیه پک دوره جامع همراهPDFبه تلگرام 09900992534 یا ای دی https://t.me/team_center_support پیام بدید

1,593 بازدید
حقوق مهندسی ایران

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه هشت 8

بخش اول از نحوه پر کردن فرم گزارش مرحله ای مهندسین ناظر و توضیحات مربوط به آن

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

گزارشات مرحله ای در هر استانی فرم های مخصوص به خود را داراست و به همین ترتیب پروانه های ساختمانی که شهرداری های استان های مختلف صادر می نمایند دارای فرمت مخصوص به خود است و اشکال آن به صورت دفترچه یا کاغذ تک برگ و…. می باشد.

در پروانه ساختمانی محتویاتی از قبیل نام مالک، نام مهندسین ناظر، مشخصات ملکی و…. درج شده است. متاسفانه در بسیاری از سازمانهای نظام مهندسی استانها، این اطلاع و آگاهی به مهندسین داده نمی شود که مهندسین ناظر می بایستی مطابق قانون شهرداری ها و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ، حتما یک نسخه از گزارش خود را به مرجع صدور پروانه تحویل و رسید مربوطه را دریافت نمایند. هم چنین در این خصوص توصیه شده است که یک نسخه از گزارشات به سازمان نظام مهندسی نیز تحویل داده شود. چنانچه گزارش مهندسین ناظر به مرجع صدور پروانه تحویل نشود و صرفا تحویل نظام مهندسی گردد در صورت رخداد حادثه که نیازمند بررسی گزارشات مهندس ناظر باشد، علی رغم محتوای صحیح گزارش، به دلیل آن که مهندس ناظر گزارش خود را به مرجع صدور پروانه ارائه ننموده است، محکوم خواهد گردید. مطابق با قانون، ناظرین می بایستی گزارشات و تخلفات ملک را چه از لحاظ شهرسازی و ابعادی و چه از لحاظ مقررات ملی ساختمان و چه از منظر تخلفات ایمنی به مرجع صدور پروانه و سایر مراجع ذی ربط ارائه نمایند. مرجع صدور پروانه نیز، از طریق واحد اجراییات خود، موظف است به تکالیفی که ناظر در گزارش خود بیان کرده است، عمل نماید.

متاسفانه عدم آگاهی در جامعه مهندسین ناظر، شبیه به یک فاجعه است و علی رغم گزارش صحیح مهندسین ناظر به نظام مهندسی، تنها به دلیل اینکه این گزارش به مرجع صدور پروانه و سایر مراجع ذی ربط ارائه نشده، مورد قبول کارشناس و قاضی قرار نگرفته و شهرداری به راحتی خود را تبرئه کرده است. اشکال دیگری که در فرم گزارشات مرحله ای برخی از استان ها مشاهده شده، این است که در برخی از استان ها در فرم گزارشات چک لیستی به صورت «بله- خیر» قرارداده شده است، که متاسفانه این چک لیست ذهن مهندس ناظر را به این مساله منحرف می نماید که تکالیف مهندس ناظر به همین موارد محدود درج شده در چک لیست خلاصه می شود. چنانچه مهندسین ناظر با چنین فرمتی در فرم گزارش مرحله ای خود مواجه هستند بایستی علاوه بر فرم گزارش مذکور در نامه ای جداگانه (درسربرگ شرکت یا یک کاغذ ساده A4)  به صورت ذیل گزارش خود را به شهرداری ارسال نمایند:

به شهرداری محترم منطقه ……. شهرستان…….

جناب آقای مهندس…….. شهردار محترم منطقه ……

این جانب ……… مهندس ناظر ساختمان به شماره پرونده شهرداری……… به شماره پروانه ساختمانی………. به آدرس………. بدین وسیله در مورخ ……….. گزارش مرحله ……… را اعلام می نمایم.

سپس متن گزارش را با دقت وارد کرده و در انتها گزارش را مهر و امضا و تحویل شهرداری نموده و رسید مربوطه را دریافت نمایند.

لازم به ذکر است در برخی از شهرها برای ارسال نامه از سیستم الکترونیکی استفاده میشود و ثبت گزارشها سیستمی و از طریق کارتابل انجام میشود.

در بسیاری موارد مشاهده شده است که امور حقوقی شهرداری ها به مسئولین دبیرخانه خود دستور داده اند که نامه و مکاتبات مهندسین ناظر را تحویل نگیرند چرا که نامه مهندسین ناظر، مسئولیت و تکالیفی برای شهرداری معین می نماید و در صورت عدم توجه شهرداری ممکن است عواقب سنگینی برای شهرداری به همراه داشته باشد. به دلایل یاد شده دبیرخانه ها نسبت به گزارشات و مکاتبات مهندسین ناظر بسیار سخت گیری به عمل می آورند و از ثبت و رسید آنها جلوگیری می نمایند. مهندسین ناظر در چنین مواردی می بایستی گزارش و مکاتبات خود را به شهرداری به وسیله اظهارنامه قضایی، ابلاغ قضایی نمایند. منظور از اظهارنامه قضایی آن است که وقتی فردی مکاتبه ای را از شما تحویل نمی گیرد شما می توانید محتویات مکاتبه خود را به وی ابلاغ قضایی نمایید و چنانچه فرد تحویل گیرنده ابلاغ قضایی، از دریافت اظهارنامه خودداری ورزد مامور ابلاغ، برگ اظهارنامه را به دیوار خانه وی یا محل کار یا اداره و… الصاق می نماید. زمانی که شما اظهارنامه خود را در سیستم الکترونیکی ثبت و کد رهگیری به همراه یک نسخه مخصوص خود را دریافت می نمایید، همان تاریخ، مبنای زمان رسمی ابلاغ شما است. در واقع با این عمل ناظر مسئولیت محتوای مکاتبه را به شهرداری منتقل نموده است.

….

 مجموعه پرسش و پاسخ های تخصصی مهندسی و حقوقی را در چراجویی بخوانید >> کلیک کنید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up