برای تهیه پک دوره جامع همراهPDFبه تلگرام 09900992534 یا ای دی https://t.me/team_center_support پیام بدید

1,272 بازدید
حقوق مهندسی ایران

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه صد و سی 131

اصلاحیه قطر دودکش آبگرمکن های زمینی و دیواری ، معرفی متریال نوین ساختمانی گرین سیل Green Seal عایق رطوبتی کریستالیزیشن نفوذگر در بتن و معرفی محصولات Gs200 و Gs100 و اینجکشن گروت و آنی گیر

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

قبل از پرداختن به موضوع اصلی این جلسه ، به اصلاح اشتباهی لفظی،که در جلسه 122واقع شد ، می پردازیم . اشتباهاً در جلسه مذکور ، قطر دودکش آبگرمکن دیواری 10 سانتیمتر و قطر دودکش آبگرمکن زمینی 15 سانتیمتر ذکر شده بود که جمله صحیح آن این عبارت است که قطر دودکش آبگرمکن دیواری 15 سانتیمتر و قطر دودکش آبگرمکن زمینی 10 سانتیمتر خواهد بود . که این اختلاف سایز دودکش به دلیل ظرفیت حرارتی آبگرمکن دیواری است که بیشتر از ظرفیت حرارتی آبگرمکن زمینی می باشد .

در جلسه قبل در خصوص عایق رطوبتی قیر و گونی و عایق رطوبتی پیش ساخته صحبت شد و در این جلسه به صورت تخصصی در خصوص عایق رطوبتی کریستالیزیشن نفوذگر در بتن و برندهای مختلف موجود در بازار صحبت خوا هیم کرد.

موضوع این عایقها از آنجا آغاز شد که در حدود سالهای 1970 در انگلستان  ، مهندسین به دلیل وجود آب در اطراف انگلستان ، مشکل نفوذ آب در بتن را داشتند و عایقهای رطوبتی مثل قیرگونی ، عایق رطوبتی پیش ساخته و . . . نیز چاره ساز این مشکلات نبود  و مواد شیمیایی که در طرح اختلاط بتن اضافه می شد و متاسفانه در حال حاضر نیز استفاده می شود ، به چند دلیل، که مهمترین آنها، عدم اختلاط صحیح این مواد،
با سایر مصالح تشکیل دهنده  بتن و پُر نکردن خلل و فرج موجود در بین سنگدانه ها می باشد ، چاره ساز و پاسخگوی نیاز آنها نبود. در نتیجه مهندسان و پژوهشگران انگلستان ماده ای را که به صورت پودر، که دارای پایه سیمانی می باشد و داخل بتن اضافه می شود را ساختند . این مواد در سالهای حدود 1391 – 1392 وارد کشور ما شد. این مواد  همزمان با اختلاط بتن ، داخل میکسر ریخته شده و در بتن بصورت کریستاله رشد کرده و تمام خلل و فرج را پُر میکنند .

پژوهشهای تولید این محصول از سال 1968 آغاز و در سال 1975 این محصول تولید و وارد بازار انگلستان گردید . این محصول با نفوذ کردن داخل بتن و کریستاله شدن ، می تواند خلل و فرج موجود را پُر کرده و بتن را عایق می کند.اما اینکه چگونه و از چه راهی این محصول وارد بازار ایران شد و ما از آن با خبر شدیم به شرح زیر می باشد :

در سال 1392 یکی از مهندسینی که در دوره های حضوری حقوق مهندسی شرکت کرده بود ، در جلسه ای که بحث در خصوص عایق های رطوبتی بود ، به اینجانب اطلاع داد که فردی در تهران اقدام به تاسیس نمایندگی عایق رطوبتی جدیدی به نام گرین سیل نموده است و اگر این محصول به صورت غشایی روی دیوار حائل بتنی کشیده شود ، میتواند تا عمق 15 و در شرایطی نیز حتی تا 30 سانتیمتر به داخل بتن دیوار نفوذ کرده و دیوار را عایق نماید.

به عنوان محقق شخصاً شماره تماس نمایندگی را گرفته و همان روز با فرد مورد نظر که آقای مهندس نعمت خواه بودند تماس گرفته و با ایشان ملاقات کردم . در آن جلسه از ایشان توضیح خواسته شد که در خصوص عایق کردن یک دیوار حائل بتنی با این محصول کمی توضیح دهند . مشخص شد که گرین سیل حدود 35 نوع محصول دارد که محصول GS200  که به صورت پودر بوده و بعد از اختلاط با آب، به مخلوطی تبدیل می شود به غلظت رنگ  و یا شاید کمی سفت تر، که توسط قلمو یا پیستوله به دیوار پاشیده می شود . این محصول در مجاورت آب ، به داخل بتن نفوذ می کند . یعنی این محصول یک موجود زنده است و نام آن نیز که تشکیل شده از دو بخش ؛ گرین به معنی زنده و سیل به معنی آب بند ، که نشانگر این موضوع می باشد. این محصول از مواد جلبکی ، معدنی و پایه سیمانی  ساخته شده که وقتی در مجاورت آب قرار می گیرد به داخل بتن نفوذ کرده و تبدیل به کریستال هایی می شود که خاصیت آب بند کردن بتن را دارد.  مقداری از محصول GS200  به عنوان نمونه آزمایشگاهی دریافت گردید و روی یک عدد بلوک سیمانی معمولی به شرح زیر آزمایش شد.

  • نکته قابل توجه اینکه این  محصول GS200  باید روی سطوح تقریباً صاف و هموار استفاده شود . یعنی می بایست سطح مورد نظر را قبلاً توسط سیمان ( سفید یا سیاه ) رویه کشی کرده و یک سطح هموار و تقریباً صاف ایجاد کرده و سپس محصول فوق را روی آن پاشیده یا به صورت غشایی استفاده شود . که این کار به دلیل جلوگیری از هدر رفت مواد می باشد . در هر حال تمام سطوح داخلی یکی از حفره های بلوک سیمانی را توسط سیمان اندود کرده و عملیات کیورینگ به وسیله افشانه آبپاش و حدوداً یک ساعت بعد، که دمای هیدراتاسیون سیمان تامین شد، انجام گردید.لازم به ذکر است که این موارد در دستورالعمل محصول فوق گفته شده و باید حتماً رعایت شود.  بعد از گذشت یک ساعت از گیرش سیمان ، درصد مشخصی از GS200 را با آب مخلوط کرده و با قلمو به دیواره های داخلی و کف بلوک به ضخامت حدود 3 میلیمتر به صورت غشایی، اندود گردید . حداقل 30 دقیقه بعد از استفاده از گرین سیل ، هر 1 ساعت یک بار به آن آب پاشیده شد . این کار تا 7 ساعت انجام شد و بعد داخل حفره ای که با گرین سیل اندود شده بود ، آب ریخته شد در این زمان آب از خلل و فرج بلوک خارج گردید.طبق توضیحات داخل راهنمای این محصول ، حداقل 21 روز نیاز است تا عملیات کریستالیزیشن و نفوذگری آن انجام شود.

نکته ای که در خصوص استفاده از گرین سیل ، بسیار با اهمیت می باشد ، وجود آب در مجاورت این محصول است تا نفوذ وکریستالیزیشن این محصول به طور کامل انجام شود .

  • به هر حال بعد از گذشت 7 روز که بلوک در مجاورت آب مانده بود ، کریستال هایی در سطح خارجی بلوک مشخص شده و دیواره های آن به طور کامل ، آب بند گردید. به خاطر ضخامت کم دیواره های بلوک ، آب بندی بعد از مدت 7 روز کامل شد و بدیهی است به نسبت ضخامت دیواره ، این مدت می تواند تا 21 روز اضافه شود. متاسفانه این محصول شناخته شده نبود ، و در عین حال پروژه هایی نیز بودند که به دلیل وجود آب در پشت دیوارهای حائل ، با مشکلات زیادی روبرو بودند . لذا تصمیم بر این شد تا با رایزنیهایی با مسئولان این پروژه ها ، آب بندی دیوار های آنها توسط گرین سیل انجام شود . لذا قرار شد بخشهایی از دیوارهای حائل و فنداسیون رادیه یکی از پروژه ها در خیابان پاسداران توسط این محصول انجام شود .
  • لذا مطابق با ایده ای که داده شده بود و مورد تایید دفتر مرکزی شرکت در انگلستان نیز قرار گرفته بود ، ابتدا روی دیوار حائل توسط اندود سیمان ( بدون خاک سنگ ) پوشانده شد . سپس روی …

….

 مجموعه پرسش و پاسخ های تخصصی مهندسی و حقوقی را در چراجویی بخوانید >> کلیک کنید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up