برای تهیه پک دوره جامع همراهPDFبه تلگرام 09900992534 یا ای دی https://t.me/team_center_support پیام بدید

1,392 بازدید
حقوق مهندسی ایران

آموزشی حقوق مهندسی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل بیش از 20 سال تحقیق و پژوهش ایشان است این دوره ها طی چندین سال بصورت آنلاین تدرس شده است و بیش از 300 هزار نفر از مهندسین از سراسر ایران و خارج از کشور بصورت آنلاین تاکنون از این آموزش ها بهره برده اند و در حال حاضر بصورت متمرکز جهت سهولت دسترسی در اختیار شما قرار گرفته است امیدواریم این آموزش ها باعث ارتقاء سطح دانش حقوقی مهندسان شده و امنیت شغلی و اطمینان خاطر را برای جامعه فهیم مهندسی کشور ایران فراهم سازد

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه صد و سیزده 113

نحوه شکایت و اخذ خسارت از شهرداری بدلیل جلوگیری های غیرقانونی از ساخت با بازخوانی پرونده ، شرح مباحث فنی و حقوقی برای بتن ریزی ها در برودت هوا با باز خوانی پرونده

حجم فایل : 1 مگا بایت

فرمت فایل : PDF

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی

گاهاً شهرداریها بدون دلیل موجه به طور غیرقانونی، کارسازنده ها را تعطیل می کنند ٬ سئو‌الی که در اینجا مطرح میشود این است که ؛ چنانچه از انجام کار در کارگاههای ساختمانی، توسط شهرداریها جلوگیری به عمل آید، آیا سازندگان می توانند علیه شهرداری طرح شکایت کرده و خسارت دریافت نمایند؟

این موضوع تاحد زیادی به بحث نظارت ناظرین مربوط میشود، اگر مهندس ناظر در گزارش خود به شهرداری، دستور توقف عملیات اجرایی یا دستور جلوگیری اعلام کند؛ شهرداری موظف است کار مالک را تعطیل نماید و اگر عملیات اجرایی توسط شهرداری متوقف نشود و حادثه ای اتفاق بیافتد، شهرداری مقصر خواهد بود.همانطور که در جلسات گذشته در  خصوص نحوه جلوگیری ازکار، مفصل سخن گفته شد؛ مهندس ناظر صرفاً دستور توقف عملیات اجرایی را به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی در حین کار میتواند بدهد و انجام اینکار لازم و بایسته است.لزوم دستور توقف به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی در حین کار به این دلیل است که قانونگذار در ماده ۷ آیین نامه حفاظت کارگاهای ساختمانی این موضوع را پیش بینی کرده است و بیان شده که وقتی عدم رعایت موارد ایمنی اتفاق می افتد، مهندس ناظرالزاماً باید دستور توقف کار،در آن ناحیه ناایمن را بدهد تا ابتدا موارد نقض ایمنی رفع گردد؛ سپس عملیات اجرایی ادامه یابد و دلیل اهمیت قانونگذار به این موضوع؛ اهمیت جان انسانهاست.

اصطلاح اول ایمنی بعد کار به این موضوع اشاره دارد. اگر ساختمان دارای نقص فنی ست ناظر نباید دستور توقف بدهد، چون درکتب مقررات ملی ساختمان و یا آیین نامه های دیگربه هیج وجه، دادن دستور توقف به دلیل نواقص فنی اشاره ای نشده است. به طور مثال مالک سقف سوم را اجرا می کند، اسکلت ساختمان بتنی است و در حین اجرای سقف، آرماتورهای تقویتی  مثلاً در تیر A را نمی گذارد و ناظر قبل از بتن ریزی سقف متوجه می شود، در این حال ناظر نمی تواند دستور توقف یا تعطیلی صادر کند باید در گزارش ارسالی به شهرداری به این شیوه نگارش نماید و گزارش را خلافدار ارسال نماید :

مالک آرماتوربندی ، قالب بندی و تیرچه بلوک سقف سوم را انجام داده است ؛ لیکن میلگرد تقویتی واقع در آکس A حدفاصل محورهای ۲و۳ را اجرا نکرده است. خواهشمند است مالک را موظف کنید میلگردهای تقویتی فوق را اجرا نموده و سپس بتن ریزی نماید. درصورتیکه ناظر در مورد مثال فوق دستور توقف دهد ٬ مالک می تواند در شورای انتظامی از ناظر طرح شکایت نماید، به این دلیل که ناظر کار را به دلیل نواقص فنی تعطیل کرده و حداقل محرومیت درنظرگرفته شده در شورای انتظامی برای ناظر سه ماه است، ضمن اینکه مالک در محاکم قضایی نیز می تواند این موضوع را مطرح و پیگیری کند و از ناظر خسارت بابت تعطیلی کارگاه به دلیل نواقص فنی اخذ نماید .

 

  • مهندس ناظر فقط برای عدم رعایت موارد ایمنی در حین کار، می تواند دستور توقف در کلیه جبهه ها را صادر کند. ولی برای نواقص فنی، مهندس ناظر نمی تواند دستور توقف بدهد . باید در گزارش ارسالی به شهرداری ذکر کند که آن نقص باید رفع شود بعد با بتن پوشیده شود. این موضوع برای سایر ناظرین از جمله ناظرین برق هم مصداق دارد. به طور مثال در صورت استفاده از لوله های خرطومی درتأسیسات برقی، ناظر ذکر کند که به دلیل آتش زا بودن باید اصلاح شوند و سپس بپوشانند و نباید دستور توقف کار در تمام جبهه ها را دهد.

حال سئوال اینجاست که چرا ناظر نباید دستور توقف درصورت نقص فنی در اجرا را بدهد؟ پاسخ : زیرا مالک میتواند در محاکم قضایی مدعی شود که چون نقص اجرایی ؛ مثلاً در طبقه سوم بوده و او می توانسته عملیات اجرایی در سایر طبقات، مانند سفتکاری یا نصب درب  و پنجره ها و…….. را انجام دهد و طبق دستور ناظر نتوانسته است  و زمان اجرای پروژه طولانی شده است، مخصوصاً در قراردادهای مشارکت در ساخت؛ بنابراین می تواند از مهندس ناظر درمحاکم قضایی شاکی شود.

نکته : در قراردادهای مشارکت در ساخت ٬ زمان تحویل آپارتمانها و اجرای پروژه تعیین می شود و سازندگان به ازای هرروز تأخیر در تحویل آپارتمان باید خسارت پرداخت نمایند. (هر روز تأخیر در تهران حدود دو تا سه میلیون تومان است که سازنده باید به صاحب زمین پرداخت کند) ؛ لذا در صورت تعطیلی کارگاه، به دستور مهندس ناظر به دلیل نواقص فنی، سازندگان می توانند ادعای خسارت نمایند و …

….

 مجموعه پرسش و پاسخ های تخصصی مهندسی و حقوقی را در چراجویی بخوانید >> کلیک کنید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up