برای تهیه پک دوره جامع همراهPDFبه تلگرام 09900992534 یا ای دی https://t.me/team_center_support پیام بدید

1,710 بازدید
حقوق مهندسی ایران

آموزشی اختصاصی

دوره آموزش جامع حقوق مهندسی در ساخت و ساز شهری ایران با تدریس استاد کامیار میررضوی ، پژوهشگر و مدرس حقوق مهندسی ایران حاصل سالها تحقیق و پژوهش ایشان است هزینه پرداختی شما در جهت بهبود کیفیت خدمات سایت و استمرار فعالیت آن هزینه میشود و استاد میررضوی هیچ نفعی از عواید آن ندارند.

آموزش منحصر بفرد

مبتنی بر دانش و پژوهش

دریافت و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

حقوق مهندسی ایران

جلسه سه 3

تعریف نظارت مستمرنظارت مقیم و نظارت عالیه و اشاره مختصری به مسئولیت های آنها

حجم فایل : 100 مگا بایت

حقوق مهندسی ایران

فرمت فایل : mp3

ورژن : آخرین ویرایش

کیفیت : فوق حرفه ای

خلاصه ای کوتاه از این جلسه آموزشی
  • در این جلسه با استناد به قوانین مختلف منجمله قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مباحث مقررات ملی ساختمان (بخصوص مبحث دوم)، تبصره 7 ماده صد قانون شهرداری ها و آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی به تعریف مهندس ناظر پرداخته میشود. قبل از هر چیز از تمامی مهندسین خواسته میشود که مقررات فوق را حتی اجمالا، مطالعه کنند، بخصوص آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی مصوب 1361 مجلس شورای اسلامی (اصلاحی 1381)را. زیرا بسیاری از دوستان مهندس در خصوص ایمنی، صرفا به مبحث دوازدهم مقررات ملی استناد میکنند، در حالی که در تعداد زیادی از دادنامه های صادره در دادگاه ها و نیز نظریه های ارایه شده از سوی کارشناسان و بازرسان اداره کار به این آیین نامه استناد شده است. این آیین نامه در 306 ماده تدوین شده و از حیث بررسی مسایل ایمنی از مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان بسیار مهم تر است.

در بحث تعریف ناظر با استناد به قوانین ذکر شده در ابتدای جلسه، در سه بخش وظایف ناظر تعریف میشود:

الف) ناظر شخصی است که میبایست در حین اجرای ساختمان، بر ساختمان، نظارت مستمر داشته باشد، که این ساده ترین تعریف از نظارت میباشد.

ب) مطابق نقشه های مصوب و براساس مقررات ملی ساختمان بر ساختمان نظارت کند.

پ) بر هریک از دیتیل های اجرایی ساختمان نظارت داشته و در این مورد اظهار نظر نیز بکند و چنانچه تخلفی از مالک یا سازنده مشاهده نمود نسبت به ارایه گزارش مربوط به آن تخلف در موعد مقرر به شهرداری اقدام نماید.

  • ذکر شد که وظیفه ناظر در حین اجرای ساختمان ، نظارت مستمر بر ساختمان است. سوالی که بسیار مطرح میشود این است که واژه مستمر از چه منبع قانونی ایی برگرفته شده است ؟! مهمترین و مشهورترین تعریف در خصوص نظارت مستمر در تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری ها و هم چنین ماده 7 آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و مبحث دوم و سایر مباحث مقررات ملی آمده است.
نظارت مستمر یعنی آنکه منهدس ناظر، ساختمانی را که تحت نظارت دارد میبایستی زیر نظر داشته باشد، و البته این به این معنی نیست که ناظر 24 ساعته در محل ساختمان حاضر باشد زیرا وی ناظر مقیم نیست، آنچه که در مورد مهندس ناظر مهم است ، خروجی کار وی میباشد. خروجی مهندس ناظر گزارش های مرحله ای ارایه شده به شهرداری، دستور کارهای ابلاغی به مالک، سازنده یا مجری و مکاتباتی است که وی با مهندس محاسب و سازمان های مرتبط مانند نظام مهندسی، اداره کار ، اداره راه و شهرسازی و … انجام میدهد. پس معیار نظارت مستمر حضور فیزیکی ناظر نبوده و ملاک خروجی کار وی هست.

بازخوانی پرونده: نظارت مستمر

….

 مجموعه پرسش و پاسخ های تخصصی مهندسی و حقوقی را در چراجویی بخوانید >> کلیک کنید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
keyboard_arrow_up